In gesprek met Pieter Fokkema

Sales Manager bij Startel​

Startel, de IT opleider van het Noorden, heeft te maken met een snel veranderende wereld van technologie, zoals AI en quantumtechnologie. Een uitdagende tijd voor Pieter Fokkema, Sales Manager bij Startel, en zijn team. Wij vroegen hem naar deze uitdagingen en hoe hij zich inzet op het gebied van sales en marketing om bedrijven te voorzien van IT trainingen.

Kun je een korte introductie geven over jezelf, het bedrijf en jouw rol binnen het bedrijf?

“Inmiddels werk ik bijna vier jaar bij Startel, en hoewel ik geen IT-achtergrond had toen ik begon, ben ik volledig in de IT-wereld opgegaan. Het is een fascinerende branche, vooral de ontwikkelingen op het gebied van AI vind ik bijzonder interessant. Mijn expertise en passie liggen op het gebied van sales en marketing, dat voor mij de grootste bron van energie vormt en waarop ik mij binnen Startel het meest concentreer. Sinds juli vorig jaar heb ik de unieke kans gekregen om eindverantwoordelijk te zijn voor de organisatie. Hiervoor ben ik onze aandeelhouders enorm dankbaar. Voor wie Startel nog niet kent: het is een IT-opleider die al meer dan 25 jaar actief is, hoofdzakelijk in het noorden van Nederland. Wij leiden IT-professionals op naar een hoger niveau voor klanten zoals KPN, Rabobank en RDW. We bieden een breed scala aan opleidingen in samenwerking met gerenommeerde leveranciers, zoals Microsoft, ISTQB, LPI, EC-Council en vele anderen.”

De wereld van technologie staat continu in ontwikkeling. Hoe maakt dit het voor jullie uitdagend en waar lopen jullie tegenaan? 

“We leven in een uitzonderlijke tijd, gekenmerkt door de snelle ontwikkeling van technologieën zoals AI en quantumtechnologie. Als opleider streven we ernaar om altijd op de hoogte te zijn van de nieuwste technologieën en deze kennis aan onze klanten aan te bieden. Dit kan soms een uitdaging zijn, gezien het moeilijk bij te houden tempo van ontwikkelingen zoals die in de wereld van AI.”

Hoe is de concurrentie bij jullie op de markt? En hoe passen jullie je sales daarop aan?

“In Nederland is er volop concurrentie, maar veel van onze concurrenten bevinden zich voornamelijk in het midden van het land. Dit geeft Startel een unieke positie, waardoor we in feite met bijna allemaal samenwerken. We ondersteunen elkaar met trainers of individuele deelnemers. Hierdoor beschouw ik ze meer als partners dan als concurrenten. Deze samenwerking creëert een bijzonder prettige situatie, waarin we gezamenlijk de kwaliteit van IT-opleidingen in Nederland kunnen verhogen.”

Hoe identificeert Startel potentiële klanten die baat zouden hebben bij jullie trainingen, en hoe benaderen jullie hen proactief?

“We bereiken onze klanten via diverse kanalen, waaronder e-mailmarketing, advertenties, organische posts op LinkedIn, beurzen, en meer. Vervolgens leggen we veel nadruk op het werven van nieuwe klanten en zorgen we ervoor dat onze bestaande klanten betrokken en tevreden blijven.”

Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie trainingsprogramma’s flexibel genoeg zijn om de snel veranderende technologische trends te volgen?

“Doordat we geen omvangrijke organisatie zijn, profiteren we van korte communicatielijnen. Dit stelt ons in staat om snel beslissingen te nemen, zoals het introduceren van een nieuwe training op de markt. Zo hebben we in samenwerking met Mr. Sjef binnen twee weken een Copilot-training ontwikkeld en gelanceerd, waarbij veel lof naar Mr. Sjef gaat voor zijn bijdrage.”

Hoe beoordelen jullie het succes van een trainingsprogramma en hoe passen jullie het aan op basis van feedback van klanten en de prestaties van deelnemers?

“Vanuit verschillende leveranciers, zoals Microsoft, zijn we verplicht evaluaties uit te voeren. Dit doen we echter ook uit eigen initiatief. Om mensen te stimuleren een evaluatie in te vullen, doneren we per ingevulde evaluatie €2 aan Edukans, een organisatie die zich inzet voor de ontwikkeling van kinderen in Afrika. Door deze evaluaties nauwlettend te volgen en te analyseren, kunnen we onze trainingen aanpassen of feedback geven aan de leveranciers, wat bijdraagt aan de continue verbetering van ons aanbod.”

Welke trends in de IT-sector hebben recentelijk de grootste invloed gehad op de aard van de aangepaste trainingen die jullie aanbieden?

“AI is momenteel de grootste ontwikkeling, met bijvoorbeeld trainingen over ChatGPT en binnenkort ook CoPilot. Het is soms overweldigend om te bedenken wat AI allemaal voor ons kan betekenen, zowel privé als op zakelijk gebied.”

Hoe stimuleert Startel een cultuur van innovatie om relevant te blijven in de snel evoluerende technologische omgeving?

“Bij Startel zien we innovatie als fundament van vooruitgang. In een wereld waarin technologische veranderingen zich in een razend tempo voltrekken, staan wij open voor de laatste trends, zoals kunstmatige intelligentie (AI), IT-beveiliging, en data-analyse. We vernieuwen ons cursusaanbod continu met onderwerpen op deze gebieden om zowel onze klanten als onszelf aan de voorhoede te houden. Bovendien stimuleren we actief dat onze medewerkers zich verdiepen in deze trends en zich voortdurend verder ontwikkelen. Door het aanbieden van trainingen en workshops in de nieuwste technologieën, garanderen we dat ons team niet alleen bekwaam is in het doceren van deze innovaties, maar ze ook effectief toepast in de praktijk. Hierdoor ontstaat een cultuur waarin leren, kennis delen en innoveren kernwaarden zijn, en samen werken we aan het vormgeven van de toekomst van technologie.”

IT opleidingen door Startel

Persoonlijke coaching

In het begin van je carrière is het wel zo prettig om af en toe te klankborden met een mentor. Salesperience geeft je deze ondersteuning. Iemand bij wie je terecht kan voor advies en vragen om jouw talent ten volle te laten bloeien. Iemand die je uitdaagt en je scherp houdt.

We hebben hiervoor een whitepaper opgesteld, laat je gegevens achter middels onderstaande knop en krijg deze volledig gratis.

Download

Op zoek naar de betere sales professional of een vraag over een vacature? Neem contact met ons op en we beantwoorden je vraag snel.