Salesperience

De kunst van koud bellen

Tips voor succes

Koud bellen is een kunst die de afgelopen tijd door technologische innovatie flink is veranderd. Om nog steeds uit te blinken in je vakgebied, is het voor verkopers belangrijk om hun aanpak hier op aan te passen. Daarom delen wij graag  verschillende tips met je die elke verkoper zou moeten kennen.

Succesvol koud bellen: vijf tips voor beter verkoopsucces

  1. Maak gebruik van AI en data-analyse

Een onderzoek van McKinsey laat zien dat organisaties die AI toepassen een toename van 50% hebben in hun leads. Het gebruik van AI kan inspanningen van bij koud bellen aanzienlijk verbeteren. Deze tools kunnen uitgebreide gegevenssets analyseren om potentiële leads te identificeren en de beste tijd te voorspellen om contact op te nemen. 

Daarnaast kunnen AI gestuurde chatbots ook worden geïntegreerd in jouw website of sociale mediaplatforms om potentiële klanten te betrekken wanneer ze je online kanalen bezoeken. Hierdoor kun je niet alleen leads vastleggen, maar het bereidt je ook voor op toekomstige koude oproepen. 

In 2023 is het gebruik van AI dus zeker niet meer een luxe, maar wordt het noodzakelijk. Gebruik deze tool dus in jouw voordeel en je zult merken dat jouw koude belproces aanzienlijk verbetert. 

2. Versterk je online zichtbaarheid

Als je in contact bent met een koude lead, is het belangrijk om online goed vindbaar te zijn. In 74% van de gevallen is je online zichtbaarheid de eerste indruk van een potentiële klant. Dat zijn alleen maar meer redenen om je online zichtbaarheid te vergroten en op verschillende kanalen actief te zijn! 

Zorg er als eerst voor dat je een professioneel LinkedIn account hebt waar jouw vaardigheden duidelijk naar voren komen. Als je via koud bellen in contact komt met een potentiële klant, wil je natuurlijk niets liever dan een goede indruk op hen maken.

Daarnaast is het belangrijk dat de website van de organisatie up-to-date en gebruiksvriendelijk is. Laat je website een manier zijn om de klant informatie te bieden over de producten of diensten, succesverhalen en je contactgegevens. 

Tot slot, als je makkelijker online vindbaar bent, vergroot dit je kans op naamsbekendheid en dat mensen je zullen onthouden. Vooral als je contact met ze opneemt met het koude bellen en je naam blijft bij de klant hangen. 

3. Personalisatie als sleutel om op te vallen in een drukke markt

Voordat je een prospect benadert, is het belangrijk om je grondig te verdiepen in het bedrijf. Daarnaast is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen in de branche van de organisatie die je benadert. Ga op zoek naar gemeenschappelijke interesses of uitdagingen om zo op die manier je product voordelig onder de aandacht te brengen. Zo kan jij je benadering aanpassen en persoonlijk maken op de persoon die jij gaat bellen. 

Daarnaast kun je persoonlijke contact maken door in een gesprek meerdere keren de naam van de prospect te gebruiken. Toon interesse in het bedrijf en de manier hoe zij succes hebben gerealiseerd. Je zult merken dat je niet alleen vaker een positieve reactie zult ontvangen, maar ook dat je de basis legt voor het opbouwen van duurzame klantrelaties.

4. Zorg voor een multi-channel benadering

Door het gebruiken van meerdere kanalen, kun je sales met 287% toenemen ten opzichte van het gebruik van één kanaal.  In 2023 is het dus essentieel om een multi-channel benadering te gebruiken.  Maar hoe pak je dit het beste aan?

Beperk jezelf dus niet alleen tot het voeren van telefoongesprekken. Zet kanalen in zoals e-mail, LinkedIn en andere sociale media om in contact te komen met je prospects. Begin met het benaderen van klanten via een persoonlijke mail of stuur ze zelfs een kaartje. Volg dit op met een telefoongesprek waarin je vertelt hoe jouw bedrijf een aanvulling kan zijn op de organisatie. 

Maak gebruik van platforms zoals LinkedIn om in contact te komen met je prospects. Deel op social media kanalen waardevolle content en neem deel aan relevante gesprekken om je aanwezigheid te vergroten. Wanneer je via koud bellen in contact komt met de klant, is de kans groter dat zij je naam herkennen en openstaan voor een gesprek.

5. Blijf jezelf altijd ontwikkelen

Zorg dat je nooit stopt met het leren en ontwikkelen van je vaardigheden op het gebied van koud bellen. Dit kun je doen door middel van het volgen van trainingen, cursussen, webinars, etc. om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen. Vraag daarnaast ook je collega’s en coaches regelmatig om feedback. 

Wees kritisch op jezelf en op je belvaardigheden. Vraag jezelf af welke aanpak wel werkt en welke niet, pas hier jouw tactiek op aan. Experimenteer vooral met verschillende scenario’s, beltijden en outreach strategieën. Zo zul je uiteindelijk de methode vinden die het beste werkt om de jouw doelgroep zo effectief mogelijk aan te spreken en te bereiken.

Persoonlijke coaching

In het begin van je carrière is het wel zo prettig om af en toe te klankborden met een mentor. Salesperience geeft je deze ondersteuning. Iemand bij wie je terecht kan voor advies en vragen om jouw talent ten volle te laten bloeien. Iemand die je uitdaagt en je scherp houdt.

We hebben hiervoor een whitepaper opgesteld, laat je gegevens achter middels onderstaande knop en krijg deze volledig gratis.

Download

Op zoek naar de betere sales professional of een vraag over een vacature? Neem contact met ons op en we beantwoorden je vraag snel.