Kandidaat aan het woord

Colin Wessels

Binnen slechts 7 maanden maakte Colin promotie van de binnendienst naar de buitendienst, een knappe prestatie. We vroegen hem naar zijn uitdagingen en hoe zijn werkgever, Mediahuis Noord, zich elke dag inzet om een aantrekkelijke organisatie te zijn voor zowel medewerker als klant. “Mediahuis voorziet de maatschappij van (lokaal) nieuws en relevante media en ook helpen wij organisaties om hun doelgroep te bereiken middels advertenties.”

Kun je een korte introductie geven over jezelf, het bedrijf en jouw rol binnen het bedrijf?

“Hi, ik ben Colin Wessels, 24 jaar en woonachtig in Appingedam. In 2022 heb ik mijn master International Business & Management afgerond aan de RUG. Via Salesperience ben ik daarna bij Mediahuis Noord terechtgekomen. Mediahuis is de grootste uitgeverij in Noord-Nederland met merken als: Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant, Sikkom, de Telegraaf, Dumpert en tientallen weekbladen/online platformen. Ik ben begonnen in de binnendienst en zeven maanden later mocht ik de stap maken naar de buitendienst. Momenteel geef ik advies aan klanten in de provincie Groningen over hoe zij onze merken het best kunnen inzetten om hun (communicatie)doelstellingen te behalen.”

Welke uitdagende projecten ben je de afgelopen tijd mee bezig (geweest) en hoe heb je deze projecten aangepakt? 

“Mijn grootste uitdaging van afgelopen kwartaal was: mezelf verdiepen in mijn nieuwe klantenpakket, het verlengen van prijsafspraken richting 2024 en het voeren van klantgesprekken in persoon in plaats van telefonisch. Samen met mijn collega’s heb ik hierover veel kunnen sparren. Daarnaast werkt mijn voorganger nog steeds voor Mediahuis. Hierdoor heb ik veel klanten samen met hem kunnen bezoeken en zo kunnen zorgen voor een soepele overdracht.”

Je hebt een opmerkelijke overgang gemaakt van de binnendienst naar de buitendienst. Wat beschouw je als het meest leerzame aspect van deze verandering en welke uitdagingen ben je tegengekomen?

“Het meest leerzame aspect van de binnendienst is: het voeren van een goed klantgesprek. De juiste structuur volgen en slimme en kritische vragen stellen aan de klant. In de buitendienst komt daar nog bij dat je fysiek tegenover de klant zit. Je moet dan al jouw kennis paraat hebben en nog beter voorbereid zijn, omdat je niet ter plekke nog veel informatie kan opzoeken op je laptop. Bovendien moet ik nu ook letten op mijn houding en lichaamstaal richting de klant. Gelukkig merk ik wel dat je veel sneller een klik hebt en relatie opbouwt als je de klant fysiek spreekt.”

Wat maakt Mediahuis voor jou een aantrekkelijke werkgever? 

“Mediahuis is een super fijne werkgever, met stuk voor stuk leuke, behulpzame en gezellige collega’s. Verder vind ik het belangrijk om te werken voor een bedrijf dat een product maakt waar ik achter sta. Mediahuis voorziet de maatschappij van (lokaal) nieuws en relevante media en ook helpen wij organisaties om hun doelgroep te bereiken middels advertenties. Kortom, wij doen veel mooie dingen als bedrijf.”

Mediahuis heeft een groot bereik in Nederland en daarbuiten. Op welke manier merk je dat dit wordt opgepikt door klanten, en hoe profiteer jij hiervan in jouw dagelijkse werkzaamheden?

“Iedereen kent het Dagblad van het Noorden wel. Dagblad van het Noorden wordt (ter)echt gezien als een autoriteit en betrouwbare titel in het Noorden. Hetzelfde geldt voor de Leeuwarder Courant in Friesland. Samen met De Telegraaf, Dumpert of een van de andere 30 weekbladen ben je altijd goed herkenbaar voor de klant. Daardoor gaat zakendoen makkelijker, omdat de klant ons al kent.”

Mediahuis wil een positieve bijdrage leveren aan mens en maatschappij. Hoe merk je dit terug in je werkzaamheden, en hoe draag je dit uit naar de klant?

“Wij proberen als bedrijf inderdaad een positieve bijdrage te leveren aan de mens en maatschappij. Zo hebben wij onlangs met onze lezers meer dan €600.000 opgehaald voor de mensen in Oekraïne. Daarnaast organiseren wij evenementen als ‘De Duurzame Dertig’ en is er een fonds voor culturele initiatieven ‘Mediaplus Noord’. Zelf spreek ik meerdere organisaties en stichtingen die allerlei mooie dingen doen voor onze maatschappij. We ondersteunen deze initiatieven en denken kritisch met onze klanten mee over de mogelijkheden, zodat zij ook een positieve impact kunnen hebben op de maatschappij.”

De wereld van het nieuws en de media verandert voortdurend. Hoe zorg je ervoor dat je op de hoogte blijft van deze ontwikkelingen en hoe pas je ze toe om aan de behoeften van de klant te voldoen?

“Uiteraard houden wij binnen het bedrijf elkaar continu op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen. Verder zijn er, naast LinkedIn, een aantal belangrijke sites die recente ontwikkelingen binnen media, marketing, en ook je eigen branches en sectoren benadrukken. Zo blijf je altijd op de hoogte, kan je beter inspelen op de behoeften van de klant en hen overtuigen met recente data en onderzoeken zoals het Nationaal Onderzoek Multimedia.”

Persoonlijke coaching

In het begin van je carrière is het wel zo prettig om af en toe te klankborden met een mentor. Salesperience geeft je deze ondersteuning. Iemand bij wie je terecht kan voor advies en vragen om jouw talent ten volle te laten bloeien. Iemand die je uitdaagt en je scherp houdt.

We hebben hiervoor een whitepaper opgesteld, laat je gegevens achter middels onderstaande knop en krijg deze volledig gratis.

Download

Op zoek naar de betere sales professional of een vraag over een vacature? Neem contact met ons op en we beantwoorden je vraag snel.